donderdag 30 mei 2019

Mummies aankleden

Eind vorige maand vertelde ik jullie al eens iets over het schoolfeest met mijn thema Egypte. Wil je dit artikel nog even herlezen? Kijk dan zeker eens achter de volgende link: Egyptenaren op het schoolfeest.

Er waren niet alleen farao's en koninginnen, er deden ook enkele mummies mee aan de act. En wat heb ik gezweet op hun pakjes. Ik moet zeggen dat ik me de angstdruppels een paar dagen voor het optreden nog steeds heel erg levendig herinner. Gelukkig had ik dan schatten van collega's die me zijn komen helpen, maar op dat moment heb ik beslist om het niet meer zo ver te gaan zoeken. Want het is echt niet goed voor je hart (en je levensduur) ;).


Eerst was het plan om de kinderen op het moment zelf in doeken te wikkelen, maar ik wilde mezelf de dag van het schoolfeest wat werk besparen en dacht daarom na over pakjes. 

Voor het bovenstukje gebruikte ik gewoon een lap witte stof die ik aan de zijkanten toestikte (niet helemaal, ik liet uiteraard het armsgat open). Aan de bovenkant sneed ik een ovale vorm uit met een kartelschaar en klaar was kees!

Maar ook het hoofd van een mummie is omzwachteld dus dacht ik na over een oplossing. Ik verzamelde oude mutsen en bestikte ze helemaal met oude lakens. Ook dit ging nog behoorlijk. Al was dat ook al een behoorlijk werkje (maar niet moeilijk uiteraard).

Maar toen begon de ellende... Ik dacht van even wat leggings met stukken stof te bestikken, maar daardoor verdween de stretch uiteraard. Het laken is van katoen en dat rekt totaal niet mee waardoor de kinderen niet meer in hun broek raakten. Zij kregen het wat benauwd, maar met slechts een aantal dagen op voor het schoolfeest op de teller brak ook bij mij het angstzweet uit. Op allerlei manieren hebben we dan de broeken met witte stof proberen te bekleden. Van plakken tot nieten. Al waren die nietjes ook geen zo'n goed idee want daar haperden de kinderen dan weer aan.

Uiteindelijk hebben we de dag zelf nog wat stukken vast moeten kleven en oh, wat zagen de billen van sommige mummies eruit... Door de lijm doorheen de stof waren sommige ledematen van een aantal kinderen toch wat roder dan anders...

Het werd dus een helletocht, maar uiteindelijk slaagde ik - samen met de hulp van vele andere - in mijn opzet! :)



Geen opmerkingen:

Een reactie posten