maandag 27 mei 2019

Penne al forno naar het voorbeeld van Meus

Gehakt, ik hou ervan. Op allerlei manieren. En sinds een jaartje of zo maak ik het ook klaar als 'Penne al forno'. Gehaktballen in tomatensaus, maar dan op geheel Italiaanse wijze en dit naar het voorbeeld van Jeroen Meus.

Ingrediënten

Gehakt
Basilicum
Rozemarijn
Look
Mozzarella
Ajuin
Ei
Paneermeel
Passata
Kerstomaten
Tomaten
Gezouten spek
Paneermeel

Werkwijze


Balletjes
Stoof de ajuin en de geplette look.
Pluk wat oregano en rozemarijn en hak deze kruiden fijn. Ik ben niet zo heel handig met een groot mes dus doe ik de kruiden in een glas en knip ze fijn. Zo zag ik het mijn grootmoeder vroeger ook doen.
Doe het gehakt in een kom en voeg er de kruiden en de ajuin + look aan toe.
Voeg paneermeel en een ei toe aan het gehakt en kruid met peper en zout (indien dat nog nodig is).
Rol balletjes van het gehakt (ze mogen behoorlijk groot zijn).
Bak de ballen in een pan (in olijfolie met boter). Zorg dat er een mooi korstje aan balletjes komt. Ze hoeven niet helemaal gaar te zijn (want ook in de saus kunnen ze nog wat verder garen).

Saus
Stoof een ui met geplette look en voeg er het gezouten spek (in reepjes) aan toe.
Overgiet de ui, de look en het spek met een doos passata. Ik gebruik onderstaand exemplaar.


Daarna voeg ik altijd nog wat verse tomaten aan de saus toe. Ik doe dat altijd op gevoel.
Leg alle balletjes in de saus en voeg nog oregano, rozemarijn en basilicum toe.
Laat je saus toch minstens een halfuurtje op een zacht vuurtje sudderen.

Snij een bakje kerstomaten in tweeën en voeg deze op het einde toe (ze hoeven dus niet mee te garen).


Kook de penne beetgaar en stort de pasta in een ovenschaal.
Overgiet alles met de saus (en de ballen).
Bedek de schotel met sneetjes mozzarella en zet de 10 minuten onder de grill.

Uiteraard was de pot eerst helemaal gevuld.


Versier de borden nog met wat basilicum als je opdient...


Heerlijke kleuren, zalig lekker!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten