dinsdag 14 mei 2019

Niets beter dan zelfgemaakte chocomousse

Jaren lustte ik het helemaal niet, maar sinds mijn vriend er ooit eens een grote pot van maakte, was ik helemaal verkocht. Soms is chocolademousse zo'n slappe, lichtbruine boel dat ik er echt geen lepel van lust. Maar als het echt donkere mousse is, dan kan ik er blijven smullen. Om nog maar te zwijgen van de combinatie met aardbeien... mmm...

Ingrediënten

400 gram chocolade (kan met melkversie, met fondant of een combinatie van beide)
100 gram boter
100 gram suiker
4 eigelen
10 eiwitten

Werkwijze

Doe de boter in een pot en voeg er de chocolade aan toe. Ik kraak de repen altijd in een aantal stukken. 
Zet de pot op een zacht vuurtje en laat smelten. Roer af en toe eens zodat je een egaal mengsel krijgt.
Scheid de tien eieren. Doe tien eiwitten in een pot, vier eigelen in een andere pot.
Voeg 50 gram suiker bij de eigelen, 50 gram suiker bij de eiwitten.
Klop het eigeel met de suiker tot schuim.


De chocolade in deze pot moet je even wegdenken ;).

Klop de eiwitten en de suiker stijf. Doe dit voldoende lang zodat ook de onderkant van de pot in schuim veranderd is. De eerste keer stond er nog wat eiwit in de bodem en ik moet zeggen dat het eindresultaat behoorlijk tegenviel :).

Roer het eigeel onder de gesmolten chocolade.
Voeg het eiwitschuim toe en meng het er voorzichtig onder.


Ik doe dit beetje bij beetje zodat alles goed gemengd wordt.

Daarna bekom je het volgende...

Even een andere pot, van twee verschillende keren dat ik chocomousse maakte ;).

Zet de pot nu voor minstens twee uur in de koelkast zodat de chocomousse goed kan opstijven. 
Smakelijk!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten