zondag 6 november 2016

Een kerstkaart met een ster

Elk jaar opnieuw moet ik als leerkracht op zoek naar een originele nieuwjaarsbrief. De kinderen knutselen die bij ons op school immers zelf. Aangezien er wel wat broers en zussen de revue passeren vind ik het niet kunnen om telkens weer hetzelfde te maken. Al is het plan er wel om een zestal ideeën volledig uit te werken zodat ik binnen een paar jaar gewoon uit mijn voorraad aan lesfiches kan putten :).

In die periode denk ik ook altijd even na over een origineel, handgemaakt kerstkaartje. Ik probeer immers elk jaar opnieuw een persoonlijke boodschap naar mijn leerlingen, collega's en vrienden te schrijven.

Een aantal jaren geleden waagde ik me aan een stukje origami. Ik ben daar nooit echt goed in geweest (mijn inzicht is dan ook maar matig), maar dit staaltje plooiwerk lukte nog net :).

Ik knipte allemaal gelijke vierkanten uit inpakpapier, maar uiteraard kun je de ster ook met gekleurd papier maken. Binnen een ander thema kan het natuurlijk ook, maar dan moet je misschien ook afstappen van de ster. Heel veel combinaties - wat papier betreft - zijn hier mogelijk. Probeer maar uit zou ik zeggen, je restjes in de kast zullen er wel bij varen!


Als je onderstaande stappen goed volgt, dan bekom je een originele ster.

Met dank aan www.knutselsite.be


Je kunt de verschillende deeltjes vastkleven, maar je kunt ze ook gewoon in elkaar schuiven.
Gebruik je het in de klas, dan is het zeker haalbaar in de derde graad.

Ik maakte het nog nooit met de kinderen, maar ik knutselde er wel zelf in elkaar voor mijn eigen leerlingen. De rest van de kaart hield ik - zoals je hieronder ziet - eerder sober, maar het is natuurlijk nooit verboden om er je eigen ding mee te doen. Ik maakte toen enkel nog hun naam met perforators. Uiteraard kun je ook opteren voor een gewone vierkante kaart en laat je de naam gewoon weg.








Geen opmerkingen:

Een reactie posten