donderdag 3 november 2016

Chocoladetaart met peren à la Hogie

Bakken! Iets wat ik al jaren heel erg leuk vind. Zo'n gekochte brol, daar ben ik niet zot van dus doe ik het liever zelf. Met vallen en opstaan en vaak met behoorlijk wat rommel (en oké, soms hier en daar wat bloem op de grond ;)), maar heerlijk als je hele huis naar gebak ruikt.

Ik had in het begin van de vakantie nog wat rijpe peren in de fruitschaal liggen en dan zie ik die liever in een taart verwerkt worden dan dat ze binnen de drie dagen klaar zijn om het compostvat een bezoekje te brengen. Het was niet de eerste keer dat ik dit tegenkwam, dus ging ik opnieuw op zoek naar het recept van de Colruyt. Wat ik eens zo makkelijk op het net vond, bleek nu onvindbaar. Hoe kon dat nu? Maar ach, ik rolde mijn bladerdeeg open en zag meteen een recept voor peren met chocolade verschijnen. Het lot lijkt me toch nog wat gunstig gezind in 2016 ;).

Maar een blik peren voor mijn taart? Ik dacht er niet aan! En geen bloem in de taart? Kan dat wel of heb ik iets gemist? Oké, het werd dus een beetje van dit, een beetje van dat en hup, de oven in.

Ingrediënten

* twee peren (maar het mogen er gerust ook drie zijn)
* 3 eieren
* 75 gram boter
* 75 gram bloem
* 150 gram chocolade (melk of fondant)
* 100 gram suiker
* 1 rol bladerdeeg

Bereiding

* Weeg de boter af en doe ze in een kom. 
* Breek de chocolade in stukken en voeg ze bij de boter.
* Laat de boter en chocolade op een heel zacht vuurtje smelten (hou dit goed in de gaten!)


* Leg de rol bladerdeeg in een bakvorm en rol de boordjes eventueel wat over (zodat er een dikkere boord ontstaat).
* Prik met een vork enkele gaatjes in het bladerdeeg.
* Schil de peren en leg ze op het bladerdeeg. Je kunt ze in stukken snijden, maar ook in kwartjes laten.


* Verwarm de oven voor op 180°C.
* Maak van de eieren, de bloem en de suiker een deeg.
* Voeg de chocolade en de boter toe aan het deeg.


* Overgiet de peren met het deeg.


* Zet de taart voor minstens een halfuur in de oven.


Smakelijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten