zondag 19 mei 2019

Een zalmpapillot met tomaat en prei

Eén van de favorieten van mijn mama en ikzelf is mijn zalmpapillot. Ik vond het recept ooit eens op Libelle Lekker en ik maakte er mijn eigen versie van. Een papillot dacht ik bij mezelf. Zou ik dat wel kunnen? Maar door met deze eenvoudige versie te beginnen, krijg ik stilaan wat meer vertrouwen ;).

Ingrediënten

Ajuinen
Prei
Tomaten
Courgette
Zalm
Couscous
Citroen
Olijfolie

Kies zelf de hoeveelheden voor jouw gezin (of bezoek).

Werkwijze

Snij twee ajuinen en de prei fijn. 
Doe wat boter en olijfolie in een pan.
Stoof de ajuinen en de prei voor zo'n tien minuten aan. 
Kruid met peper en zout.
Zorg ervoor dat de prei echt zacht is. Laat het potje eventueel nog wat verder stoven.
Snij intussen de tomaten in kleine blokjes.
Eens de ajuin en prei klaar zijn, voeg je er de tomaten aan toe. Meng ze er gewoon onder, je hoeft het vuur niet aan te laten!
Als je vindt dat de groenten nog wat pit missen, kun je nog een tweede keer met peper en zout kruiden.


Neem een stuk aluminiumfolie en leg er een stuk zalm op.


Kruid af met viskruiden.

Verdeel het groentemengsel over de zalm.
Leg een schijfje citroen vanboven en giet er een goeie scheut olijfolie over.


Doe de papillot dicht en zet ze voor 20 minuten in een voorverwarmde oven, op 190°C.



Snij intussen een andere ajuin en de courgette in fijne blokjes. Bak deze beide in een pot. Je kunt dit roerbakken in een wok, maar ik stoof de ajuin en courgette meestal gewoon in een pan. 
Let er wel op dat dit nog een tijdje duurt voor de courgette wat doorbakken is. Uiteraard kun je hier zelf beslissen hoe hard (of zacht) je de courgette wil).



Neem couscous (ik doe 80 tot 100 gram per persoon) en giet die in een pot.
Breng water aan de kook.
Hou rekening met de volgende verhouding: 2/5 couscous, 3/5 water.
Wil je dus 200 gram couscous, kook dan 300 milliliter water.
Giet het kokende water over de couscous en roer goed door.
Dek de kom af en laat vijf minuten staan.
Voeg er achteraf de ajuin en courgette aan toe.

Schep alles op een bord en smakelijk!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten