zondag 28 april 2019

Egyptenaren op het schoolfeest

Bij ons op school was er tot voor kort een tweejaarlijkse editie, maar omdat het optreden uit zijn voegen barstte, zijn we vorig jaar gestart met een schoolfeest voor het kleuter en dit jaar eentje voor de lagere school. De laatste festiviteiten voor de hele school samen dateren dus al van een aantal jaar geleden. Maar zoals ik jullie in het verleden al vertelde, steek ik wel wat tijd in het optreden van mijn klas. Ik zorg dan ook altijd voor aangepaste kledij. Ik vertelde jullie een heel eind geleden al over de regenjasjes voor het derde kleuter en vandaag wil ik mijn Egyptenaren eens in de kijker zetten.

Mijn collega en ik kozen twee jaar terug voor het nummer 'Remember the time' van Michael Jackson. Uiteraard was het meer voor de hand liggend om 'Walk like an Egyptian' van The Bangles te nemen, maar ik wilde wat verrassender uit de hoek komen. Over de dans zelf wil ik het hier niet hebben, maar wel over de kledij.

Een hele tijd geleden volgde ik vier jaar naailes en dat komt mijn klaspraktijk natuurlijk ten goede. De eerste jaren dat ik lesgaf, naaide ik er dan ook op los tijdens de weken voor het schoolfeest. Ik besefte daarna wel dat ik mezelf wel heel erg veel druk oplegde waardoor ik het de laatste edities toch iets soberder hou. Toch wat het echte naaiwerk betreft, niet als het over het uiteindelijke resultaat gaat :).

Naar aanloop van het schoolfeest twee jaar terug ging ik op zoek naar mooie én goedkope stof. Dat vind ik nogal vaak bij Stoffenpaleis Cleopatra in Roesbrugge-Haringe. Wie de zaak kent, schrikt niet. Anders moet je toch even een grens over. Je zult het wel merken wanneer je voor het pand staat. Verwacht geen chique zaak, maar je vindt er wel ongelooflijk goedkope schatten. Ideaal dus voor een schoolfeest.

Met gouden, blauwe en witte stof ging ik aan de slag. En kwam zelfs geen naaimachine aan te pas.
Dus iedereen kan het volgende.

Ik nam lange, rechthoekige repen stof op knielengte van de kinderen.
De repen plooide ik dubbel en ik sneed er vanboven een opening in.
Uit de gouden stof knipte ik een ronde kraag en een lint. 
Met een kartonnen sjabloon ging dit heel erg makkelijk.
Voor elk onderdeel gebruikte ik een zigzagschaar waardoor de stof niet echt uitrafelt. 
Dan is het niet nodig om ergens een zoom te stikken.

Voor de jongens uit mijn klas kwam ik tot het volgende resultaat...


En zo kun je je misschien nog een beter beeld vormen...


Eén kind was de farao en die voorzag ik van een hoofddeksel


Dit hoofddeksel vond mijn collega ergens op het net en die kon je gewoon afdrukken, maar ik vind ze niet meteen terug. Moest ik het nog ergens tegenkomen, dan laat ik jullie het zeker weten.

Voor de meisjes zorgde ik voor eenzelfde outfit, maar dan in het wit.



Onder deze kledij droegen de leerlingen een onderhemdje en een short. Op die manier hadden ze warm genoeg, maar merkte je eigenlijk niets van hun onderkledij.

Wil je deze kledij graag lenen, dan kan dat. Tot nu toe fleurden mijn pakjes al twee schoolfeesten, maar dat kunnen er uiteraard nog veel meer worden. Laat gerust hieronder een reactie achter of mail naar gietjescorner@hotmail.com.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten