vrijdag 19 april 2019

Ovenschotel met kabeljauw, trostomaten en bloemkoolpuree

Zoals sommigen al weten ben ik al een tijdje alleen. Halverwege 2016 liep mijn relatie spaak en sindsdien ploeter ik alleen verder. Het is niet de bedoeling om heel mijn persoonlijk relaas hier neer te schrijven, maar ik wil wel vertellen dat eten lange tijd een hele opgave was. Ik vermagerde zienderogen en ik at meer niet dan wel. Het viel me gewoon enorm zwaar om het door mijn keelgat te krijgen, terwijl ik altijd al zo'n goeie eter was geweest.

Mijn ouders waren bang voor nare gevolgen en probeerden mij op allerlei manieren te helpen. De weegschaal kwam er zelfs aan te pas. Ik werd gecontroleerd en dat was maar goed ook. Beetje bij beetje kregen we weer wat regelmaat in mijn eetpatroon en dat kwam vooral door de gezamenlijke tafelmomenten. Drie keer bij mijn ouders thuis en één keer in de week bij mij. En zo gaat het nu na een kleine drie jaar eigenlijk nog altijd. Ik dacht dat ik stilaan wel weer mijn plan zou trekken, maar alleen eten vind ik nog steeds niet leuk. Daarbij komt nog dat er na een werkdag soms weinig tijd overblijft om deftig te koken en dan zijn moeders vleugels natuurlijk een zegen.

Maar op woensdag zorgen mijn ouders voor mijn nichtjes en dus sta ik erop dat ik dan voor het avondeten zorg. Ik ben immers vrij in de namiddag, dus geen tijd is op woensdag geen excuus :). Eigenlijk is het al een jaar het plan om elke week iets nieuws uit mijn mouw te schudden, maar ik moet zeggen dat dit er vaker niet dan wel van komt. Ik doe nochtans mijn best want koken heb ik jaren betrekkelijk weinig gedaan. Het was steevast mijn wederhelft die hier achter de potten stond.

Dit gezegd zijnde, kom ik aan bij het recept van vandaag. Schrik er niet voor terug hoor, voor die intro's. Zo ben ik nu eenmaal. Eens je me wat kent, weet je dat ik gewoon graag praat en misschien wel nog liever schrijf. Dus sla de brokken tekst gerust over, hieronder vind je het recept :).

Ingrediënten

Ajuin
Bloemkool
Trostomaten
Aardappelen
Rozemarijn
Kabeljauw
Bladpeterselie

Werkwijze

Snij de ajuinen fijn en bedek de volledige bodem van een ovenschotel.
Trek de trostomaten los en leg ze op de ajuinen.
Leg bovenop de tomaten twee takken rozemarijn.
Overgiet met olijfolie en kruid met peper en zout.

Zet de ovenschotel voor 10 minuten op 200° in de oven.


Schil intussen aardappelen en snij de bloemkool in trosjes. Zorg voor 1/2 aardappelen en 1/2 bloemkool. Ik neem altijd een volledige bloemkool, weeg die en neem dan evenveel aardappelen.
Kook de aardappelen en de bloemkool.
Meng de aardappelen en de bloemkool en voeg er boter, peter, zout en nootmuskaat (naar eigen smaak) aan toe.
Stamp het mengsel tot puree.

Neem de ovenschotel na tien minuten uit de oven en haal de takjes rozemarijn eruit.
Snij de kabeljauw (ik werk meestal met kabeljauwhaasje) in repen en leg de vis op de tomaten.
Je kunt de vis eventueel met viskruiden bestrooien.
Neem een plantje bladpeterselie (of haal dit uit je tuin!) en bedek de volledige schotel.


Spuit de puree over de bladpeterselie. Ik heb zo'n spuitding van Tupperware, maar het kan natuurlijk ook met een gewone spuitzak. De puree er gewoon op gieten, heb ik zelf nog nooit uitgetest. Ik weet niet of je schotel dan even luchtig is.

Bedenk de schotel met paneermeel en leg hier en daar een toefje boter.


Zet de schotel een halfuurtje in de oven, op 200°C.
Je bekomt een schotel waar jong én oud van geniet!


Heel veel succes en smakelijk!

PS: Ik zette bewust geen hoeveelheden bij mijn ingrediënten omdat het er bij dit recept eigenlijk niet echt toe doet. Niks hoeft eigenlijk afgewogen te worden, alleen moet je ervoor zorgen dat de aardappelen en bloemkool in de puree gelijk verdeeld zijn.

Ik weet dat mijn foto's nog voor verbetering vatbaar zijn, maar daar maak ik in de toekomst zeker werk van ;). Ik kan jammer genoeg niet alles tegelijk.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten