maandag 10 juni 2019

Zelf een dambord maken

Wil je graag wat creatief aan de slag voor je makkelijk en overal een dambord met je mee kan nemen? Dan heb ik een idee. Ik maakte immers zelf damborden voor mijn leerlingen.

In eerste instantie was ik eigenlijk van plan om een dambord in Word af te drukken en te kopiëren en daarna op zoek te gaan naar schijfjes. Die zou ik uit kurk snijden en ze daarna een welbepaalde kleur geven. Aangezien je bij elk damspel 40 schijven nodig hebt, zag ik eerlijk gezegd geen begin en einde aan dit werkje waardoor ik het over een andere boeg gooide.

Bij mama thuis ging ik op zoek naar stukken wit laken en ik tekende daarop een dambordpatroon. Als schijven zocht ik verschillende plastic doppen bij elkaar. Dan kom je tot het volgende...

(Let wel: de schijven moeten eigenlijk op de zwarte vlakken staan! Het moest weer wat snel gaan. En uiteraard heb ik per spel twee kleuren doppen nodig.)




























Op de foto's zien de velden er niet al te zwart uit, maar in het echt moet ik zeggen dat het resultaat heel erg goed meevalt. Ik ben begonnen met een textielstift, maar die kleurde niet zo goed. Daarom ben ik verder gegaan met een gewone zwarte alcoholstift. Uiteraard kun je hier ook voor een andere kleur opteren of werken met textielverf. Ik bouwde ook een aantal damborden op die manier op, maar het vraagt echt engelengeduld om de vakjes mooi af te werken.

Daarnaast naaide ik ook zakjes voor deze damborden. Op die manier kunnen ze heel erg makkelijk worden meegenomen en kan er overal gespeeld worden. Benieuwd naar die zakjes? Ik vertel je er woensdag alles over!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten