dinsdag 4 juni 2019

Handlettering bij Fie

Vorige maand toonde ik hier al eens kaartjes die ik voor mijn vrienden maakte, maar toen had ik eigenlijk nog niet veel kaas van handlettering gegeten. Maar intussen volgde ik al twee workshops rond dit thema en daar wil ik vandaag graag iets meer over vertellen, te beginnen met m'n ervaringen met 'Fientastisch'.

Onze plaatselijke bibliotheek organiseerde een avondje met deze creatieve, jonge en enthousiaste handletterlady en ik zag het wel zitten om me eens in deze wereld te laten onderdompelen. Vol goeie moed en met een heerlijk ontspannen gevoel trok ik samen met een collega naar de bib. Fien stond ons al op te wachten en er lag al heel wat materiaal voor ons klaar. En dit voor maar vijf euro! Of onze gemeente hier voor iets tussen zit? Ik dacht het wel! Waarvoor dank!

Voor elke deelnemer was er een omslag, voorzien van Fien haar alter ego Fientastisch.


In die omslag zaten er heel wat spullen...

Lege kaartjes en kartonnetjes om later zelf dingen te maken


Voorbeelden van verschillende lettertypes







Maar ook een blanco schriftje. 
Het was de bedoeling om daar - na een korte uitleg - meteen dingen in uit te proberen. 
En wat vond ik dat heerlijk. 
Fien geeft je de raad om eerst even een aantal letters op papier te zetten. Zo krijg je voeling met het materiaal: de stiften en het papier. 

Ik werkte eerst even met potlood...


en schakelde daarna over op stift (over potlood) en daarna meteen in stift...


We leerden ook banners maken. Dit om je kaartjes nog een extra schwung te geven...
Hieronder kun je de stappen voor het maken van zo'n banner zien.


In de omslag zaten er ook nog andere voorbeelden.
Van banners, maar ook van andere versieringen.


Ik oefende naarstig verder en speelde met letters, namen, banners en versieringen...


Ik deed dit vooral met de volgende stiften: Pigma Micron Fineliners. Ik kocht bij Fien een setje van drie, maar er zijn uiteraard heel wat meer mogelijkheden. Moest ik me er wat verder in verdiepen, dan koop ik in de toekomst zeker nog nieuw materiaal aan. Ik hou jullie hier op de hoogte. Maar voor nu zijn de Pigma Micron Fineliners 02-04-08 mijn nieuwe schatten :).

Bedankt Fien voor deze coole, creatieve en geestige workshop!
Ook zin gekregen om je onder te dompelen in de wereld van het handletteren (en eigenlijk nog zoveel meer)? Neem dan zeker eens een kijkje op de website van Fien: Fientastisch.be of bezoek haar Facebookpagina!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten