vrijdag 27 maart 2020

Overheerlijke pannenkoeken, dat smaakt altijd!

Normaal gezien bak ik elke week. Met de coronacrisis is dat wat verminderd want alleen krijg ik dat allemaal niet op. Meestal draag ik wat naar mijn ouders en deel ik uit aan de collega's, maar dat kan nu even niet. Daarom heb ik op dat vlak de laatste weken toch wat gas teruggenomen. Nochtans vind ik het heerlijk om mijn huis met die zalige bakgeur te vullen. Daar word ik instant vrolijk van.

Recepten heb je volgens mij dan ook nooit genoeg en zo gebeurt het wel vaker dat ik een kookboek van de bieb meebreng of een aantal sites op het afspeur. Het is mijn wens om al die geprobeerde recepten hier te verzamelen. Dan hoef ik ze niet meer af te drukken en in mappen te verzamelen, maar kan ik gewoon op mijn blogje terecht. Vandaag het volgende postje over pannenkoeken. Het recept staat in een heel dun (DVD-)boekje van SOS Piet en het gebeurt wel eens dat ik het kwijtraak. Hier posten zou dat probleem moeten oplossen en uiteraard kunnen jullie op die manier ook mee genieten. 

Ik weet dat er 1001 recepten bestaan (en ik zal in de toekomst misschien wel nog eens iets anders proberen), maar voorlopig is dit mijn favoriet...

Ingrediënten

200 gram boter
200 gram bloem
70 gram suiker
4 eieren
een halve liter melk
een scheutje arachideolie

Wil je de pannenkoeken uit het vuistje eten, voeg dan wat suiker toe aan het recept.

Werkwijze

Smelt de boter in een pan op een zacht vuurtje.
Giet de (afgekoelde) boter in een pot en voeg er de bloem, de eieren, de suiker, de melk en de olie aan toe.
Meng alles goed door elkaar. Roer tot er geen brokjes meer in je deeg zitten. Lukt dit niet manueel, gebruik dan de mixer.
Doe voor de eerste pannenkoek wat boter of olie in je pan.
Laat je pan goed heet worden.
Giet het deeg in de pan en verdeel het mooi door met je pan rond te draaien.


Gebruik een spatel om de pannenkoek te draaien.
Eens je het wat gewoon bent, kun je de pannenkoeken ook draaien zonder spatel. Gooi ze dan gewoon in de lucht. Dat is niet altijd makkelijk want soms kleeft de boel wel een beetje ;).
Laat je niet ontmoedigen als de eerste pannenkoek niet lukt, dat overkwam me ook al een paar keer!

Veel bakplezier!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten